دستورالعمل عملیاتی طب کار

بسیاری از کارشناسان ایمنی و بهداشت حرفه ای، در زمان انجام ممیزی ها، بدنبال سندی می باشند که کلیه ی موضوعات جزئی مربوط به طب کار را بصورت عملیاتی تشریح نماید. سند پیوست، خلاصه ای از دستورالعمل های طب کار مورد کاربرد در صنایع مختلف می باشد که می تواند راهنمای خوبی برای شما باشد.

لینک دانلود:

طب کار دستورالعمل

منظور از شغل عبارت است از وظایف مستمر مربوط به شغل یا پستی که به طور تمام وقت انجام می­شود.

عوامل زیان‌آور محیط کار در ۷ جدول به تنظیم شده است. این جدول همچنین دارای شامل:

  • عوامل شیمیایی زیان­آور محیط کار
  • عوامل فیزیکی زیان­آور محیط کار
  • عوامل بیولوژیکی محیط کار
  • عوامل ارگونومیکی
  • عوامل روانی
  • عوامل مکانیکی

۵-۱-۱-  عوامل شیمیایی زیان­آور محیط کار

 شامل تراکم­های بالای گازها و بخارات و آئروسل­ها (به شکل گرد و غبار، دود فلزی و مه) می­باشد که عمدتاً راه تماس آن‌ها به بدن تنفس می­باشد در برخی از موارد از راه پوست نیز تماس صورت می‌گردد.

اطلاعات مربوط به عوامل شیمیایی محیط کار باید در جدول عوامل شیمیایی زیان‌آور به شماره… ثبت گردد همچنین نحوه تکمیل جدول فوق در پیوست ۱ شرح داده شده است.

۵-۱-۲-  عوامل فیزیکی زیان­آور محیط کار

عواملی هستند که شاغلین ممکن است در معرض آن‌ها قرار گرفته و دچار آسیب یا بیماری شود این عوامل عبارت‌اند از گرما، سروصدا، ارتعاش، روشنایی، پرتوها و …

اطلاعات مربوط به عوامل فیزیکی محیط کار باید در جدول عوامل فیزیکی زیان‌آور به شماره… ثبت گردد همچنین نحوه تکمیل جدول فوق در پیوست ۲ شرح داده شده است.

۵-۱-۳-   عوامل بیولوژیکی محیط کار

عبارتنداز ویروس­ها، ریکتزیاها، باکتری­ها قارچ­ها، حشرات و انگل­ها که هنگام کار ممکن است در محیط کار وجود داشته باشد و یا در هنگام عملیات پرسنل در تماس با آن‌ها قرار گیرند.

اطلاعات مربوط به عوامل بیولوژیکی محیط کار باید در جدول عوامل بیولوژیکی زیان‌آور به شماره… ثبت گردد همچنین نحوه تکمیل جدول فوق در پیوست ۱ شرح داده شده است.

۵-۱-۴-عوامل ارگونومیکی

عواملی که شاغلین را مجبور می­کند در وضعیت بدنی غیر­عادی و ناراحت کننده فعالیت نماید مانند خم کردن تکراری اندام، نشستن به مدت طولانی، برداشتن یا حمل کردن بار سنگین، چمباتمه، کار در سطحی بالاتر از شانه، کار با کامپیوتر و …

نوع عامل زیان­آور ارگونومیکی در محل مربوطه نوشته شود.

اطلاعات مربوط به عوامل بیولوژیکی محیط کار باید در جدول عوامل ارگونومیکی به شماره… ثبت گردد. همچنین نحوه تکمیل جدول فوق در پیوست ۱ شرح داده شده است

۵-۱-۵-عوامل روانی

عواملی که شاغل را تحت فشارهای روانی قرار داده و ممکن است او را در انجام کار محوله دچار اشتباه نماید، مانند نوبت­کاری، کارهای پر­مسئولیت، کارهای انفرادی، کارهای حجیم و …

اطلاعات مربوط به عوامل بیولوژیکی محیط کار باید در جدول عوامل روانی محیط کار به شماره… ثبت گردد. همچنین نحوه تکمیل جدول فوق در پیوست ۱ شرح داده شده است.

۵-۱-۶-  عوامل مکانیکی

انواع و اقسام ماشین آلات مختلفی که کارکنان از آن­ها در فرآیند کاری استفاده نموده و چگونگی استفاده از آن می­تواند بر ایمنی و سلامت کارکنان تاثیرگذار باشد.

اطلاعات مربوط به عوامل مکانیکی محیط کار باید در جدول عوامل مکانیکی محیط کار به شماره… ثبت گردد. همچنین نحوه تکمیل جدول فوق در پیوست ۱ شرح داده شده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *